SWOT analýza

Přispívá k uvědomění si silných stránek, hledání řešení stránek slabých, využití příležitostí a zmírnění hrozeb.

Přínosy SWOT analýzy

SWOT analýza je zkratka pro analýzu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Jedná se o nástroj strategického plánování, který je v podnikání používán k identifikaci vnitřních silných a slabých stránek a vnějších příležitostí a hrozeb. Přispívá k uvědomění si silných stránek, hledání řešení stránek slabých, využití příležitostí a zmírnění hrozeb a tím zvýšení konkurenční výhody a úspěchu v podnikání.

Jak na to?

Položte si otázky typu:

  • Co dělám dobře?
  • Kde mám méně zdrojů než ostatní?
  • Jak mohu své silné stránky proměnit v příležitosti?
  • Jaké vnímám ohrožení, hrozby?

Jakmile si seznamy odpovědí zapíšete, doplňte uvedenou matici, abyste mohly odpovědi snadno porovnat vedle sebe a identifikovat mezi nimi souvislosti, které můžete dále zkoumat.

Silné stránky

U silných stránek se zaměřte na to, čím Vaše organizace vyniká ve srovnání s konkurencí. Položte si otázky jako např.:

  • Co děláme lépe než ostatní?
  • Jaké hodnoty jsou hnacím motorem našeho podnikání?
  • Jaké jedinečné nebo levné zdroje máme k dispozici, k nimž ostatní nemají přístup?

Zvažte svou jedinečnou prodejní nabídku, protože ta může být jednou z Vašich hlavních výhod. Dále se na ni podívejte z pohledu konkurenceJaké faktory vám dávají výhodu oproti nim? Nezapomeňte, že jako silné stránky by měly být označeny pouze ty věci, které přinášejí jasnou výhodu.

Slabé stránky

Při hledání slabých stránek zvažte oblasti, ve kterých můžete mít ve srovnání s ostatními podniky v oboru nedostatky. Oblasti, jako je nedostatek zdrojů nebo zastaralé procesy, mohou vyžadovat další rozvoj. Zohledněte také případnou zpětnou vazbu od zákazníků, která by mohla odhalit slabé stránky v rámci konkrétních produktů nebo služeb, které nabízíte.

Příležitosti

Příležitosti mohou přinést nové technologie, měnící se trhy nebo preference zákazníků, které poskytují nové možnosti růstu. Zvažte případnou spolupráci s partnery nebo společné podniky, které by vám mohly poskytnout přístup k novým dovednostem a schopnostem, jež by mohly být pro podnik dlouhodobě přínosné.

Hrozby

Hrozby jsou vnější prvky, které mohou způsobit narušení, od ekonomických podmínek nebo právních změn až po aktivity konkurence nebo nové subjekty vstupující na trh. Pokud si budete těchto vnějších problémů vědomi, můžete plánovat dopředu a zavést strategie pro případ, že by se v budoucnu staly skutečností.

Radka Krčková

Radka Krčková

konzultant / odborný poradce

Radka Krčková začala svou pracovní dráhu na pozici koordinátora Informačních míst pro podnikatele ve Zlínském kraji pod hlavičkou Krajské hospodářské komory Zlínského kraje. Následně byla 5 let konzultantkou Asistenčního centra pro podporu podnikání žen při Okresní hospodářské komoře ve Zlíně. V roce 2011 se stala ředitelkou Okresní hospodářské komory ve Zlíně a po sloučení okresních komor byla pověřena řízením Krajské hospodářské komory Zlínského kraje. Od roku 2016 působí v oblasti školství a zabývá se tématy strategického řízení a plánování a dotačním poradenstvím školám.